dinsdag 6 oktober 2009

Workshop digitale prentenboeken en cartoons

Vanmorgen was het dan zover! De themaochtend voor de 2e jaars studenten. Zoals je al eerder hebt kunnen lezen op mijn blogsite, konden de studenten kiezen uit drie verschillende workshops: MediaMovies, Web 2.0 en digitale prentenboeken en cartoons.

De studenten moesten verzamelen in de collegezaal. Ik stond met een camera klaar om iedereen te filmen die binnenkwam. De camera hadden we aangesloten op een beamer en deze zond recente beelden uit op een groot wit scherm. Het is altijd gek als je jezelf op een groot scherm ziet verschijnen, zo bleek uit verschillende reacties van de studenten ;-)

Het was aan Henk Kip om de aftrap van de ochtend te verzorgen. Henk gaf een halfuur durende presentatie wat nou precies Mediawijsheid inhoudt.

Rond 9.15 mochten de studenten zich opsplitsen en naar de desbetreffende workshop gaan. Het was aan Lizette de Man en aan mij om +/- 50 studenten een korte bondige uitleg te geven over wat precies de bedoeling was van deze ochtend. Lizette gaf specifiek uitleg over de opdracht. Aan mij de taak om de drie websites kort te introduceren en toe te lichten.

Het eerste half uur gingen studenten actief in overleg in groepen van 3 of 4, welk onderwerp hun het meest aansprak en hoe ze dit vorm konden gaan geven. Enkele groepjes kwamen stroef op gang, maar na enige tijd was iedereen hard aan het werk!

Storybird was wel de uitblinker van de morgen. De meeste groepen kozen ervoor om met deze website het onderwerp verder uit te werken. Er werd veel geƫxperimenteerd en gelachen om de komische animaties die tevoorschijn kwamen.

Om 11.30 moesten de studenten zich verzamelen in hun eigen klas. Aan elkaar gingen ze presenteren wat ze deze ochtend hadden gemaakt.

Ik heb nog geen voorbeelden van studenten wat ik hier kan publiceren. Misschien dat dit later nog aan deze blog toegevoegd kan worden.

Het was een leuke en vooral leerzame ochtend! Ik raad studenten, maar ook leerkrachten van de bovenbouw aan om leerlingen te laten werken met deze websites. Je kunt het als een [klein] project opnemen in het programma. De bovenbouwleerlingen laat je prentenboeken maken voor de onderbouw. Succes gegarandeerd!

1 opmerking:

  1. Het was top Marc, bedankt!
    NB: Goanimate.com was achteraf ook wel een uitblinker vind ik, veel mogelijkheden voor beweging en handig dat je eigen afbeeldingen kunt uploaden.

    BeantwoordenVerwijderen